Thursday, June 7, 2012

Open Session : Student with Prime Minister

 Para pelajar bersama YAB Dato Sri Najib, Perdana Menteri Malaysia,  Dato Sri Jamaluddin Jarjis dan juga Datuk Othman(Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat)


 Keterbukaan Dato Sri Najib apabila sudi mendengar permasalahan pelajar dan menyelesaikannya dengan kadar segera.


Mendengar amanat yang disampaikan oleh YAB Dato Sri Najib Razak kepada seluruh warga Malaysia di Washington DC.


Pada tarikh May 18, Jumaat 2012, seramai 20 orang pelajar dari Stevens Institute of Technology telah hadir untuk satu session bersama YAB Perdana Menteri Malaysia, Dato Sri Najib Razak. Sesi tersebut telah dimulakan dengan solat Jumaat bersama-sama YAB PM dan setelah itu para pelajar dijemput untuk makan tengahari bersama-sama PM dan ketika lunch tersebut para pelajar berpeluang untuk bertanyakan tentang permasalahan yang dihadapi serta kekeliruan dengan beberapa isu yang berlaku di Malaysia. Diantara soalan yang diajukan serta jawapan dari YAB PM :

Pelajar : Dato Sri, adakah mungkin akan ada lebih ramai Undergraduate Students yang akan dihantar oleh Government ke Amerika Syarikat?

PM : Kerajaan menjalankan satu inisiatif baru iaitu setiap pelajar yang ingin ke luar negara seharusnya cemerlang di dalam A-level terlebih dahulu. Hal ini kerana ramai pelajar yang kita hantar ke luar negera namun tidak ramai yang mendapat tempat di University-university terkemuka di dunia. Hal ini kerana para pelajar di malaysia datang dari sistem sekolah menengah yang berbeza cara penyampaiannya iaitu selepas SPM. Oleh itu kerana perbezaan sekolah dan penyampaian, maka para pelajar tidak dapat keputusan cemerlang di dalam TOEFFL dan SAT(ujian kemasukan ke university di USA). Oleh itu, untuk mengatasi masalah ini, pihak kerajaan menetapkan bahawa setiap pelajar akan diselaraskan dengan A-level dan jika mendapat keputusan yang cemerlang akan di hantar ke luar negara. 

Pelajar : Terima kasih Dato Sri. Kami antara pelajar yang bertuah kerana dapat ke luar negara dengan keputusan SPM sahaja.




***Jawapan Dato Sri Najib mungkin sedikit berbeza kerana Petikan ini diambil dari salinan Setiausaha Kelab UMNO ketika sesi tersebut***
Para pelajar bergambar bersama Puan Norly, Mr Abd Rahim(Education Attache) dan Pengarah JPA Washington DC, Mr Nazrol Marzuke






afiqhassan
-KULN Team-

0 comments:

Post a Comment