Friday, December 4, 2009

"Alif Ba Ta 2009" Kick-Off Time : Dec 4, 2009 (5.30 - 7.30 pm)

Salam,

"Alif Ba Ta 2009" First Event:

Time :5.30 pm - 7.30 pm
Venue : Clark C, Rochester Institute of Technology
Topics to be discussed :1) DEB
2) Malaysian Education
3) Vision 2020

Moderator : Dr. Bakri Musa

Dr.Bakri would also be discussing on Shahnon Ahmad's novel Ranjau Sepanjang Jalan. The synopsis of the novel is posted below.

Again, come prepared with questions and opinions/ideas. Let's celebrate the diversity of opinions and ideas.



karya: SN shahnon ahmad
tajuk: ranjau sepanjang jalan
terbitan: alaf 21

Sinopsis
Kisahnya berkisar sebuah keluarga petani: Lahuma si bapa, Jeha si ibu dan tujuh anak perempuan mereka; Sanah, Milah, Jenab, Semek, Liah, Lebar dan Kiah, yang hidup pada pertengahan abad ke-20.

Menjadi keluarga anak tani bukannya mudah. Mereka mengusahakan sawah mereka dengan penat jerih. Hidup dan mati mereka semuanya bergantung pada hasil padi. Padi menjadi segala-galanya.Makanan. Wang. Semuanya datang daripada hasil padi. Walau untuk satu musim, padi tidak boleh terkurang.

Kedaifan keluarga petani ini bertambah teruk apabila Lahuma meninggal dunia akibat terpijak onak nibung. Sebelum itu, selalunya Lahuma mengerjakan sawah mereka dan dibantu oleh Jeha. Tetapi dengan ketiadaan Lahuma, Jeha bersama anak-anak perempuannya pula memikul beban mengerjakan sawah. Namun tenaga Lahuma tidak terganti walaupun dengan gabungan tenaga Jeha dan anak-anak perempuannya.

Mereka mempertahankan pokok-pokok padi mereka daripada banjir, serangan ketam dan burung-burung tiak. Pokok padi boleh mati jika ditenggelami air. Ketam-ketam mematahkan tangkai padi yang muda. Bila padi mula menguning, burung tiak pula datang menyerang, memakan padi.

Malangnnya Jeha tidak dapat bertahan dengan segala kesusahan yang diharunginya sendirian tanpa Lahuma. Banjir, serangan ketam-ketam dan burung-burung tiak menjadikan Jeha tidak keruan dan akhirnya Jeha menjadi gila; meninggalkan pula beban mengusahakan sawah kepada anak-anak dara Jeha.

0 comments:

Post a Comment