Tuesday, November 2, 2010

7 Golongan yang dinaungi Allah

Assalamualaikum wbt.

Pada post kali ini, saya ingin menyampaikan apa yang terlintas dalam fikiran dalam beberapa hari ini. Saya teringat di zaman sekolah itu, ustaz ada mengajar di dalam surau bahawa ada 7 golongan yang dinaungi Allah di akhirat kelak.

Dari Nabi Muhammad SAW, beliau bersabda: “Ada tujuh golongan yang bakal dinaungi oleh Allah di bawah naungan-Nya, pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya, yaitu: Pemimpin yang adil, pemuda yang tumbuh dengan ibadah kepada Allah (selalu beribadah), seseorang yang hatinya bergantung kepada masjid (selalu melakukan shalat berjamaah di dalamnya), dua orang yang saling mengasihi di jalan Allah, keduanya berkumpul dan berpisah karena Allah, seseorang yang diajak perempuan berkedudukan dan cantik (untuk bezina), tapi ia mengatakan: “Aku takut kepada Allah”, seseorang yang diberikan sedekah kemudian merahasiakannya sampai tangan kirinya tidak tahu apa yang dikeluarkan tangan kanannya, dan seseorang yang berdzikir (mengingat) Allah dalam kesendirian, lalu meneteskan air mata dari kedua matanya.” (HR Bukhari)



Jadi marilah kita bersama-sama menjadi salah satu dari 7 golongan yang dilindungi Arash di akhirat kelak. Bagi saya, kalau kita istiqamah membuat satu perkara yang dari 7 golongan itu, InsyaAllah kita boleh mendapat nikmat tersebut. Saya pasti pembaca sekalian mahu mendapat perlindungan kelak nanti.

Maaflah saya tak boleh hurai panjang2 tetapi saya akan cuba sekadar mana yang boleh.

Salam dari saya.

Mohd Shahrizal Mohd Yusoff

0 comments:

Post a Comment